De Quervains syndrom

Japp, såhär ska min hand tydligen se ut i tre veckor framöver, dygnet runt (har tidigare skrivit om det här). Jag var hos sjukgymnasten i går och fick mig en skena som ska stabilisera tumleden och förhoppningsvis får inflammationen att läka. Problemet är ju att den är helt omöjlig att använda när man sköter om en bebis, så jag tvivlar på att jag kommer kunna ha den så mycket som jag borde. Men, varje stund är väl bättre än inget! 
 
Det jag har problem med är De Quervains syndrom, vilket tydligen är väldigt vanligt att få när man har fått barn. Oftast på grund av att man gör många lyft som belastar tumsenan knepigt, men det verkar också kunna komma av hormoner i och med amning. Jag hade verkligen ingen aning om att det här fanns innan jag själv drabbades och att det är så vanligt. Antingen får man behandla det lite senare, eller så verkar det kunna bli bra av sig själv (ofta när man slutar amma). Jag hoppas på det senare!
 
De Quervains syndrom - Handledsskena