Lägesrapport från semestern

Vad dagarna bara går just nu, jag hinner inte med något känner jag. Anledningarna är flera, till exempel den lilla varelsen på bilderna här ovanför! Han tar sin tid och det är såklart roligast i världen att vara med honom. Sedan blir det liksom så när Jonas har semester också, då har vi grejer på gång hela tiden. Middagar, fixande hemma, myskvällar och sånt. Jaja, så får det väl vara såhär mitt i sommaren! Jag skulle önska lite sol nu bara, det är inte kul att klafsa runt i regnet ute på gården med vagnen när Viggo ska sova middag. 
 
Men läget är bra här i alla fall! Det enda tråkiga är att jag har så ont i min vänstra handled. Jag har haft det sedan några veckor efter att Viggo föddes och har trott att det kanske beror på en överansträngning när jag har burit runt på Viggo mycket. Men det har inte blivit bättre och det är främst tummen som gör ont att röra på, ibland kan den till och med låsa sig så att det klickar till i hela handen. Och nu har jag läst mig till att det högst troligt är något som heter De Quervais syndrom, en inflammation i tummens sträcksena. Ni hör ju vad vidrigt det låter! Och ont gör det. Det är tydligen vanligt efter graviditet och när man ammar (och man kan få det annars också!). Jag ska ta tag i det nu och ringa hälsocentralen i morgon för det verkar ju inte bli bättre av sig självt i alla fall. Hur mår ni? Vad gör ni i sommar?
 
De Quervais sjukdom - Handledssmärta
Yohanna af Skovde

Vi mår bra! Är i Skåne och hälsar på farföräldrar. Och visst blir det mindre dator och mer häng på sommaren, gött tycker jag :)

Maria

Hej!

Jag fick precis samma symptom som du i samband med graviditet och amning fast i bägge handleder. Gör minst sagt livet jobbigt när man ska ta hand om en liten plutt samtidigt som det känns som om handlederna är stukade. Läste mig också till att det troligtvis var De Quervains det rörde sig om och att det i många fall kunde gå över av sig själv, Väntade därför rätt länge på att det skulle bli bättre vilket det inte blev och jag kontaktade därefter Vårdcentralen som i sin tur remitterade till mig till handkirurgen. Hos handkirurgen ställdes diagnos på ungefär 30 sek och jag fick en kortisonspruta i vardera handled och blev på några dagar helt bra =)

Så mitt tips är att försöka få en tid så snabbt som möjligt så att man blir av med skiten. Det finns två olika kortison varav ett går bra att få när man ammar.

Lycka till!!!

Carro

Jag hade precis lika som du. Hade glömt bort de men nu när jag läser om de så minns jag.
Hade också sådär efter nån av förlossningarna. Tror de var i vänstra tummen. Å så klickade det till ibland. Skit läskigt. Trodde såklart att de berodde på typ överansträngd vid förlossningen. För mig gick de över iaf. Men kommer inte ihåg efter hur länge. 😁