Tolv månader!

Den 23 februari blev ju Viggo ett år! Den måndagen klockan 20.29 förra året kom han till världen och våra liv förändrades totalt åt alla håll och kanter. Vilket år det har varit! Jag har känt alla känslor som går att känna tror jag. Glädje, stolthet, rädsla, frustration, oro, kärlek, uppgivenhet, hopp, längtan, nostalgi, allt däremellan och bakom alltihop en enorm lycka i grunden. Vi fick världens finaste och busigaste lilla kille som har lärt oss att bli föräldrar och kommer fortsätta göra det för all framtid! Det är så många gånger jag har gråtit av den där uppgivenheten när det har känts som att något bara inte funkar, men i jämförelse med antal gånger jag har lett och känt den där varma kärleken, är de gångerna nästan ingenting alls. Fast jo, det är de faktiskt! Det är viktigt att förstå att det inte enbart är kärlek och lycka när det gäller att bli förälder, det vore varken sant eller särskilt spännande. Så de gångerna jag har varit ledsen och orolig är viktiga, huvudsaken för mig är att de glada stunderna är många fler!
 
Nu går och halvspringer Viggo väldigt stadigt, han ramlar sällan och verkar så himla nöjd med att kunna traska precis dit han vill. Det gör att han inte behöver gå nära personer han inte vill vara nära (när de är mindre lämpas de ju ner i folks famnar utan att kunna välja själva egentligen) och jag tror att det är viktigt för honom eftersom han är ganska försiktig till en början när han inte känner personerna. Han är överallt och ingenstans på samma gång hela dagarna och det är ett väldigt sjå att hålla koll på honom och alla saker han river ner, drar runt, lämnar kvar på golven och så vidare. Han är en unge som vill vara sysselsatt precis hela tiden och det är nog därför han sover så gott minst en timme två gånger om dagen och sedan hela nätterna mellan 19 och 6-7. Inte alltid hela nätterna såklart, oftast vaknar han någon eller några gånger men somnar ofta om fort. V har jättebra rutiner just nu tycker jag, dagarna är kanon.
 
VI var på BVC igår och tog sprutor och vägde och mätte. Sprutorna gick bra, lilleman blev ledsen förstås men det gick över fort. För första gången kändes det lite jobbigt med det där tyckte jag, förut har han ju bara suttit där utan att fatta något, nu hänger han ju med på ett helt annat sätt. Kurvorna är verkligen toppen, han är 77 cm lång och väger runt 10 kg. Inget att anmärka på helt enkelt!
 
1 år - 12 månader - Vaccination