Sova i eget rum

Det här med sova i eget rum var det, ja. Vi har funderat på att testa i ett tag nu men jag har dragit lite på det. På något vis känns det som ett stort steg att ta, lika som det var att lägga lilleman i egen säng när vi började med det när han var någon månad gammal. För mig har det nog att göra med att jag helt enkelt måste vänja mig! Jag menar, vi har varit så nära varandra man över huvud taget kan vara i många månader när han låg i magen och sedan har han varit fastklistrad vid mig i och med att jag ammar. Så den tiden som behövs tycker jag allt att man ska få också. Men! Nu gjorde vi slag i saken för några dagar sedan när vi började få ordning i barnrummet. 
 
Första natten gick inget vidare. Viggo vaknade flera gånger och jag blev less på springandet fram och tillbaka för att bara ge snutten eller lägga honom på sidan ganska snabbt. Runt tre på natten bar vi in spjälsängen och bebisen till vårt rum igen, så lyckat var det alltså! Men vi provade igen nästa natt och då gick det verkligen bra. Viggo somnade i vår säng som vanligt och jag bar in honom till sig vid elva. Sedan sov han där hela natten och jag tog in honom tidig morgon till vår säng när han var lite hungrig och så sov vi vidare lite till (DET är ju det mysigaste som finns!). Nästa natt (i natt alltså) blev det ingenting alls av, jag råkade väcka Viggo i går kväll alldeles för sent så pass att han inte kunde somna om förrän långt senare och då blev det att vi alla tre sov i vår säng. Inte så dumt i och för sig! Det ska bli spännande att se hur det funkar kommande natt...
 
Hur gamla var era när de började sova i eget rum? Sov de bättre då?
 
Barnrum - Sova i eget rum
Yohanna af Skovde

Vi har inte börjat med det än. Tycker det funkar bra plus att det är så mysigt när hon vaknar tidigt, äter och somnar om bredvid mig :) :) Men hon ska få ett eget rum snart ändå, ska försöka vänja mig vid tanken mer först bara

Svar: Jag håller med, det ÄR mysigt. Skulle gärna ha Viggo tätt intill i flera år ;) Fast det känns som om vi på sista tiden har väckt varann då och då, i onödan liksom. Men absolut behövde jag också ett bra tag på mig att vänja mig vid tanken, jag med!
Tove Larsson

Ida Nilsson

Leia har sovit i egen säng i sitt eget rum sedan hon var ungefär en vecka gammal. Sedan dess har vi också lagt henne kl 20 på kvällarna. Var ett himla spring i början med att hon tappade nappen osv, men det gick över på någon dag, vi gav oss inte. Hon har alltid sovit bra och nu sover hon 20-7 ungefär för mat. Sedan somnar vi om tillsammans i vår säng till 9-9.30. Anledningen från början att hon sov själv var att min sambo hade svårt att sova med henne bredvid för han var rädd att skada henne (han vänder sig och vevar på bra på nätterna...) och ingen av oss ville att vi skulle sova i olika rum. Men det har ju fungerat hur bra som helst, inga problem! Jag tror alla parter sover bättre "där dem ska" utan att väcka varandra faktiskt. Hoppas det går fortsatt bra för er!

Julia

Men varför ska det vara sån stress med att sova inget rum när du måste "vänja dig" vid tanken på det? Känns ju inte som om du är reso? Eller bebis? Tänker att vi föräldrar är sån oerhörd trygghet till de små liven och de vill vara nära oss. När de eller vi är redo att de ska sova i eget rum, så går det nog lättare. Bara en fundering! Kram på dig

Svar: Nää du har rätt, tycker inte heller att man ska stressa med det utan anledning. Men nu kände vi att det kunde vara värt att testa när Viggo hade sovit kasst en period och det kändes som att han blev störd när vi skulle lägga oss, när sambon skulle kliva upp tidigare än oss på morgonen och lite allmänt under nätterna av snarkande osv. Men jag tror vi väntar lite ändå, nu sover han bredvid mig i sin säng igen och alla är hyfsat nöjda även om sömnen störs ibland. Lika bra att ta vara på den här tiden :)
Tove Larsson