Full fart

I går var det en minst sagt fullspäckad dag. Vi åkte hela familjen ner till Gävle där Jonas hade ärende att uträtta, sedan tog vi en sväng på Ikea och några andra butiker för att kunna fixa i ordning lite i Viggos rum. Det blev middag och lagom till hemfärden vägrade (som vanligt) Viggo babyskyddet så vi fick nog och svängde in på första bästa barnaffär och spontanköpte oss en bilbarnstol. Det blev en Britax Max Way och jag tror att den fick alla tummar upp av Viggo som sov hela vägen hem. Han var vid det laget ganska utmattad i och för sig, så det ska bli spännande att se vad han tycker om den i vaket tillstånd senare. Men han sitter ju mycket högre, lite mer upprätt (framför allt inte i en skålformad stol) och den ser helt enkelt mycket mer bekväm ut. Dessutom har jag hört nya rekommentationer från NTF om att byta till bilbarnstol från babyskydd så fort barnet är stadigt i nacke och gärna sitter själv utan stöd. Nu hade vi kanske inte följt det till punkt och pricka om det inte vore för den här anledningen att det blir ledsna miner vid nästan varje bilfärd, men nu känns det ju bara som ett plus att vi inte byter "för tidigt" liksom. 
 
Ni ska få se mer av rummet när det är lite mer ordning. Dessutom måste jag ju berätta om Viggos två första nätter i sitt rum! Men jag hinner inte det nu för nu väntar vi besök av tre mammor och tre bebisar som ska komma hit på fika. Vi hörs nog i kväll istället, ha en bra dag!
 
Barnrum - Britax Max Way
Oslofru

Så mysigt med mamma och bebisträff :)

Svar: Väldigt mysigt och man behöver liksom prata av sig bebissnack då och då :)
Tove Larsson

Sofia

Vi har inte velat byta för att det är 9-25 kg på så många stolar, och vi har en lättviktare här hemma. 8 kg på 73 cm och han är 8 mån :/ Vet du om din stol funkar för under 9 kg?

Svar: Ja, vad jag har hört är vikten inte det primära, så länge de inte är väldigt långt ifrån vill säga. Vår kille väger ca 8 kg nu och är 69 cm och de vi pratade med på affären verkade inte tycka att det var konstigt alls att vi skulle byta! :) Jag tror att alla stolar 9-25 kg skulle funka för en åttakilosbebis, det finns inlägg för att stödja upp en mindre bebis så att huvudet inte trillar åt sidan för mycket osv :)
Tove Larsson

Sofia

Tack för svaret! Vår lilla hatar att åka bil och jag har aldrig tänkt på att det kan bli bättre med bilstol så är väldigt glad att jag läste ditt inlägg :)

Svar: Hoppas att ni kommer tillrätta med det, jag vet hur jobbigt det är när lillen inte är nöjd i bilen. Man blir inte sugen på att åka nånstans alls! Håller tummarna för att det blir bättre :)
Tove Larsson