Ett litet mattips

Ett mattips för bebisar från Viggo: grönsaksplättar! De gjorde succé och såhär gjorde jag dem: jag kokade lite fryst broccoli och gröna ärtor och mosade dem, rev ner en morot och en potatis så fint det gick, finhackade lite lök och la i och knäckte i ett ägg och blandade. Sedan stekte jag små plättar och serverade dem i småbitar med lite turkisk yoghurt. Tydligen var det supergott för Viggo, som annars är ganska liten i maten just vid lunch, smaskade i sig fyra stycken plus lite vanlig pannkaka som jag åt. Det går ju att variera med vilka grönsaker som helst verkligen och det är både snabbt, enkelt, billigt och nyttigt för småmagarna!
 
Barnmat - Grönsaksplättar
Oslofru

Tack sötis ;)

Yohanna af Skovde

Bra idé! :) Jag kom på att blanda turkisk yoghurt med puré och ibland med lite grötpulver och vatten och det ääälskar hon. Äter nästan hur mycket som helst!

Svar: Smart! Kan vara värt att testa :) Viggo äter vanlig havregrynsgröt nu men jag tror vi har lite pulver kvar som ju bara är toppen att använda upp! :D
Tove Larsson

Nina

Lät som något som man kanske även kan "lura i" kräsen 2,5-åring som är rätt päcklig då det kommer till grönsaker ;) För något år sedan gjorde vi plättar med sötpotatis och majs (var som pannkakssmet med riven sötpotatis i) och dom tyckte hon jättemycket om - men inte resten s familjen så de blev inte lagade någon fler gång :P

Svar: Absolut! Blir ju lite "roligare" som plättar som dessutom är i fina färger :) Själv tyckte jag inte heller att det var någon höjdare, haha!
Tove Larsson