Sex månader

Viggo blev som sagt var sex månader i går, den 23 augusti. Hjälp, bara ett halvår till så är han ett helt år gammal! Det känns så himla konstigt att han ska bli så stor, och ännu större förstås. Han blir liksom en ny person för varje månad känns det som, för utvecklingen rullar ju på framåt hela, hela tiden. Jag tänkte berätta lite om vad han kan nu och gillar att dona med.
 
Några dagar innan sexmånadersdagen lärde sig Viggo att sitta utan stöd! Han kan tippa åt sidorna någon gång ibland men för det mesta sitter han riktigt stabilt. Det är som en helt ny värld för honom att kunna sköta sig själv och sina prylar på det viset. Skönt även för oss, som kan vila armarna och lämna rummet i en minut om vi lägger stötdämpare i form av kuddar och sådant runt om honom! Något annat han gillar att göra är att stå. Han står gärna i våra knän, på våra magar, på golvet, på stolen eller i soffan och hur dåligt humör han än är på, blir det alltid lyckotjut när han får stå upp. Dåligt humör blir det istället om han tvingas vara sysslolös för länge, eller är för trött.
 
Nu har Viggo fått fyra tänder! De två nere kom först, för ungefär en månad sedan, och de två uppe kom för bara några dagar sedan. Det har varit lite besvärligt och har nog gjort lite ont, men förhoppningsvis är det värsta över för den här gången. Så nu har han ännu fler tänder att käka mat med! 
 
Det har verkligen hänt mycket med den här lilla killen på bara någon vecka nu, han känns så mycket större och vuxnare plötsligt! Nya ljud och joller, och en annan sorts blick. Jag kommer aldrig kunna sluta bli förvånad över hur roligt det är att följa sitt barn och se en unik personlighet växa fram. Bästa, bästa Viggo!
 
6 månader - Viggo
Annsoh

Fina bilder! :) vad händer idag :)?

Amanda

Hej Tove! Måste bara fråga hur du gjorde med nattning när Viggo var runt 3 månader? Minns att han under en period hade svårt att få ro och att somna. Min kille är 11 veckor och kvällarna är rätt jobbiga. Tänkte om du hade något tips :)

Svar: Hej! Åh, vid den tidpunkten hade vi knappt kommit in i några rutiner. Det var väl då vi försöker skapa dem så smått. Viggo har alltid haft (och har fortfarande) problem med att komma till ro när han ska somna, både dag och kväll. Och det är ju svårt men det gäller att komma på knep som lurar honom till sömn liksom. När han var tre månader ammade jag honom till sömns, ungefär då hade han en bra period vill jag minnas, då han bara åt och sedan somnade. Men lika snabbt som sådana perioder har kommit har de också försvunnit igen, haha!
Men nu till mitt "tips" :) Det jag önskar att vi gjorde tidigare är att föra in ordentliga rutiner för nattningen! Vi börjar varva ner ca en timme innan läggdags och sedan lägger jag mig i vårt mörka (och helst svala) sovrum och ammar honom, sedan får han gosa med sin snuttekossa och så småningom vrider och vänder han sig tills han somnar. HUR rutinerna ser ut måste förstås se olika ut från barn till barn, men det viktiga tror jag är ATT de finns! :) Vilken tid lägger du honom? Vi la alltid Viggo aningen för sent förut, och då slutade det med övertrött = ledsen bebis som hade jättesvårt att komma till ro. Nu har vi hittat en bra tid (18.30-19.00) som gör att vi slipper nå det stadiet. Håller tummarna för att ni får ordning på kvällarna! :) Vet hur stressande det kan vara att känna att man har en jobbig kväll framför sig, dag efter dag!
Tove Larsson

Anonym

Ja, det går så fort nu att det är overkligt. Bara från fredag till söndag tyckte jag att något var annorlunda. Han är så mysig och har en riktigt stor portion humor och livet leker verkligen i den här underbaringens närhet 😍😍😍

Svar: Ja, det händer nya grejer varje dag nu, det är väldigt roligt och han blir nog ibland förvånad över vad han klarar av själv faktiskt :D Världens bästa lillprins!!
Tove Larsson

Linda

Jag förundras fortfarande över hur stor killen är och att vi nu sitter här med våra bebisar som bara växer och växer när det inte var så länge sedan man satt och jämförde bebisens storlek i magen med exempelvis frukter "Nu är bebisen lika stor som en apelsin" och här sitter man liksom med en liten person som växer så det knakar. Jag ÄLSKAR sista bilden, den hade jag förstorat och ramat in <3

Svar: Ja, det är så himla, himla häftigt! Det är ju inte ens längesedan de kom ut ur våra magar ens, och så kan de redan så himla mycket!? Ja, jag ska nog ta och skicka in några bilder för förstoring, det vore jättekul att ha! :)
Tove Larsson

Johanna

Åh vad fin han är! :) Jag kan knappt förstå att jag själv kommer ha en halvåring om ett år, galet!

emelie

åh så söt!