2015-listan!

Nu kör vi en repris från förra året, en liten lista om året som har gått!
 
Gjorde du något 2015 som du aldrig gjort förut? Det största, bästa och mest har-aldrig-gjort-tidigare är såklart att jag blev förälder! Genomgick en förlossning, och blev mamma till Viggo. Så i samband med det har det förstås varit en himla massa första gången-grejer. Jag har ammat i en hel massa månader, lärt mig hur vår bebis funkar, hur vardagen ändras med ett litet barn och en massa annat. Det är alltså mest Viggo-relaterade saker jag kommer att tänka på här, inte så konstigt kanske!
 
Genomgick du någon stor förändring? Att bli förälder är en jättestor förändring! Jag kan och vill inte sätta mig själv eller ens Jonas i första hand längre, det är alltid Viggo som har den platsen. Så ska det ju vara, men det är absolut en stor förändring!
 
Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Ja! Dels mina "mammavänner", men också två av mina bästa vänner från förut har också fått en varsin bebis, två pojkar de med faktiskt. Det är så himla roligt! 
 
Vilket datum från år 2015 kommer du alltid att minnas? Såklart 23 februari när Viggo föddes! Det är nog det enda stora datumet jag minns det här året utan att behöva tänka efter allt för mycket.
 
Dog någon som stod dig nära? En av mina bästa vänners mamma gick bort i juli. Orättvist och fruktansvärt.
 
Vilka länder besökte du? Finland var det enda.
 
Bästa köpet? Det måste nog bli min symaskin, tack vare den har jag utvecklat mitt intresse för att sy väldigt mycket och startat mitt eget företag!
 
Gjorde någonting dig riktigt glad? En hel massa grejer, mest sånt som har med Viggo att göra! Hans första leende, skratt, alla framsteg och utveckling. Det är magiskt och sånt jag minns väldigt väl!
 
Saknar du något under år 2015 som du vill ha år 2016? Nja, men lite mer pengar vore inte så dumt! 
 
Vad önskar du att du gjort mer? Kanske ännu mer njutit av nuet med en bebis? Jag har verkligen gjort det men kanske hade det gått att göra ännu mer! 
 
Vad önskar du att du gjort mindre? Jag kommer faktiskt inte på något speciellt här.
 
Favoritprogram på TV? Som vanligt en massa skräpprogram som Bonde söker fru, Paradise Hotel och Bachelor!
 
Bästa boken du läste i år? Jag har verkligen inte haft tid att läsa i år, men lite föda barn-böcker läste jag innan förlossningen och de var väldigt bra.
 
Största musikaliska upptäckten? Inte mycket tid till det heller, så jag får nog säga Babblarna. 
 
Vad var din största framgång på jobbet 2015? Jag har ju inte haft något jobb i år heller, förutom med mitt egna företag, Stoj. Och det är förstås en stor framgång för mig, jag är verkligen glad att det blev såhär!
 
Största framgång på det privata planet? Att jag känner mig som en bra mamma för Viggo. Jag är trygg och tålmodig, vilket jag tror är viktigt för honom. Sen tycker jag att jag och Jonas har haft ett väldigt bra förhållande under hela det här första året som föräldrar, trots att saker skaver ibland och det är som det är med sömn och sånt. Det är också något jag är stolt över, vi klarar allt!
 
Största misstaget? Det vet jag inte om det har blivit något, som tur är!
 
Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Gladare absolut, men också mer ledsen och orolig ibland. Sedan jag blev förälder har jag liksom mycket mer att förlora än tidigare och livet känns mycket viktigare nu än förut. Men verkligen en helt annan lycka i kroppen än innan jag fick barn!
 
Vad spenderade du mest pengar på? En massa bebisgrejer säkert! Jag har varit sparsam i år också då jag har varit föräldaledig.
 
Vad gjorde du på din födelsedag 2015? Jag minns inte?! Åt middag hos mamma och pappa kanske? Väntade, väntade och väääntade på att Viggo skulle behaga komma ut.
 
Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Jag kan faktiskt inte tro det! Jag är så himla nöjd!
 
Vad fick dig att må bra? All tid jag har haft med min lilla familj, och med min större familj, alltså mamma, pappa, Samuel och Adam och andra släktingar.
 
De bästa nya människorna du träffade? Elin, Lina och Emmely och deras bebisar, vi har hängt ihop under nästan hela året och det är jag så tacksam och glad för! De är ju inte helt nya men ändå!
 
Mest stolt över? Förutom min fina unge, så - Stoj! 
 
Högsta önskan just nu? Att alla närstående får vara friska och vara glada under nästa år (och alla andra år med för den delen)!
 
Vad tänker du göra annorlunda nästa år? Jag ska försöka ta mig ut i arbetslivet nu efter föräldraledigheten, det kommer automatiskt bli annorlunda. Men annars tror jag inte att jag kommer sträva efter något särskilt. Försöka ta hand om min kropp bättre kanske genom att träna och äta bättre!
 
Tack för att ni hänger med mig här! Ha nu ett riktigt bra slut på året så hörs vi igen när 2016 har startat! 

Här är mina mest gillade bilder för året på Instagram ❤
Elin

Detsamma ❤️❤️❤️