Läget för Stoj

Jag skrev ju för ett litet tag sedan att jag skulle göra ett eget inlägg om Stojs läge just nu, här kommer det! Nu har det gått ungefär åtta månader sedan jag startade Stoj från allra första början. I september köpte jag ett tyg som jag sydde några små beställningar av till vänner och vänners vänner, mest för skojs skull. Sedan spreds det vidare, jag startade upp Instagramkontot @stojdesign och det rullade på i full fart. I november registrerade jag min lilla verksamhet som ett företag för att kunna starta webshopen (www.stojdesign.se) och den lanserades i mitten av november. Sedan har allt bara fortsatt så, jag har fått beställningar i massor, sytt som en dåre och tyckt att det har varit både otroligt roligt, rogivande, kreativt, stressande och tärande för kroppen, i olika perioder. Det roligaste är att hitta nya prints, sy kläder av dem och få all positiv respons tillbaka från kunderna, jag som älskar färg, form och att skapa tycker förstås att det är en enorm tillfredsställelse!
 
Senast till hösten är min plan att ändra lite på Stojs inriktning. I och med att jag antagligen ska börja plugga igen (!!??) och samtidigt jobba, ha tid med min familj och lite annat smått och gott, känner jag att jag inte kommer ha tid med Stoj på det här viset. Det tar så otroligt mycket tid att sy, och det är väldigt lätt för mig att stressa upp mig över beställningar som ligger på hög och väntar på att sys, packas och skickas under hektiska perioder. Så jag känner att jag helt enkelt måste prioritera annat för ett tag. Det hade varit annorlunda om det var en inkomstkälla, då hade det kanske känts meningsfullt på fler plan än bara det kreativa, men det är det helt enkelt inte. Det känns trist på många vis, för det är ju så kul. Jag har fått ett enormt, åtminstone i mina mått, antal läsare och det känns lite som att svika dem. Samtidigt känns det också så jäkla skönt att ha kommit fram till det här, eftersom jag har lagt ner orimligt mycket tid och stress på att grubbla över hur jag ska gå vidare med mitt företag, och förstås att sy. Dessutom hoppas jag att följarna fortsätter att följa med på det som händer framöver också!
 
Så, till hösten, eller om det blir tidigare till och med, kommer jag att satsa på att rita prints till tyg som andra kan köpa och sy kläder av istället. Det ger mig fortfarande chans att vara kreativ och jobba med illustrationer och färg, men är mycket mer tidseffektivt. En annan plan är att testa att trycka upp några posters till barnrum, det är något jag har tänkt på länge men inte har kunnat förverkliga i och med att kläderna har tagit upp i stort sett all min lediga tid. Vi får se var allt landar, men Stoj kommer att finnas kvar - på ett annat vis bara. Jag ser framemot den här förändringen för den kommer att göra att jag får så otroligt mycket mer tid till mig själv om kvällarna, tid att sy till mitt eget barn och tid att ta tag i andra drömmar som jag har!
Barnkläder - Stoj Design
Piamamma

Det är viktigt att känna efter och bra att du kommit fram till hur du vill förändra. Sedan får man testa, funkar det inte så får man tänka om igen. Det viktiga är ju ändå att inte fastna i något som är jobbigt bara för att man saknar strategi att komma vidare! Lycka till och stor kram! ❤❤❤