Grötpremiär

I går blev det visst ingen uppdatering här, egentligen hade jag väl tid men kom mig liksom aldrig för att kika in. Men nu så! I dag har Viggo fått smaka liiiite gröt för första gången. Det han har smakat hittills är morotspuré (gott!), palsternackspuré (blä!), potatispuré (usch!) och så har han sugit på en gurkskiva och en bit melon (supergott!). Och så gröt nu då, vilket han mest verkade tycka var konstigt. Det slank ner i alla fall! Vi var på BVC för rutinkoll i går och då frågade jag om det här med att han har börjat vakna både på kvällarna och nätterna nu. Det kan ju vara "4 month sleep regression" men det kan också vara att han behöver mer fett för att hålla sig mätt. Dessutom hade han bara gått upp 300 gram på en månad nu, annars brukar det ju vara närmare ett kilo (det är i och för sig normalt att kurvan planar lite vid den här tidpunkten och tur att han inte går upp så mycket varje gång i fortsättningen, mest för min rygg). Så nu är han definitivt mycket mer aktiv än tidigare och gör av mer mer energi = behöver mer! Tanken är att vi ska införa lite gröt till kvällsfika så småningom men vi tar det i lugn takt nu för att vänja magen. Senare kommer jag nog ofta koka egen gröt men det här kändes bra att börja med.
 
Grötpremiär - Semper
Ida Nilsson

Den övergången där är nog inte den lättaste heller, att veta hur mycket ett barn behöver sett till amning/ersättning, välling och lite andra puréer osv. Alla barn visar ju heller inte att de är hungriga!

Svar: Nej, verkligen inte! Känns supersvårt att balansera allting tycker jag. Men nu tar vi det låångsamt till en början, så kanske man märker när det stegvis behövs mer! :)
Tove Larsson

Louise

Även fast det inte är en lätt övergång så är det så härligt när de börjar äta på riktigt! :) De blir så mycket större då, på något sätt!