Graviditetsvecka 38

Jag hade tänkt uppdatera redan i går när jag gick in i vecka 38, men så blev det inte. Istället låg jag däckad i magsjuka, vilket var precis lika otrevligt som höggravid, som jag hade befarat. Usch, vilken hemsk dag det var! Men nu är det värsta tack och lov. Och nu är jag alltså i vecka 38! Bebisen ses nu som fullgången och färdig för världen utanför livmodern. Det känns himla mysko faktiskt, helt plötsligt kan det verkligen hända när som helst nu! Men än har jag inte några direkta känningar. Många sammandragningar per dag, men det har jag ju haft ett bra tag. Och det är ingenting som jag direkt ser som förvärkar eftersom de oftast inte gör ont. Det kanske säger pang och så är det bara igång, så är det ju för vissa!
 
Bebisen är den här veckan ungefär 49 centimeter lång och väger lite mer än 3 kilo. Alla organ är färdiga och det enda som återstår de sista veckorna är egentligen att bebisen kommer lägga på sig mer hull. Funderar såklart mer och mer på hur, var och när det kommer starta för mig! Det ska bli så spännande. Jag kan inte säga att jag känner mig direkt redo för förlossningen, men det gör man kanske aldrig? Det känns läskigt och coolt på samma gång och jag är säker på att jag och Jonas kommer klara det jättebra tillsammans som ett team. 
 
Förutom sjukan som slog ner mig lite nu i veckan, har jag mått bra sista tiden. Tungt för kroppen, svårt att böja sig ner och ömma fogar, men sådant känns ändå ganska naturligt de här sista veckorna. Men annars har jag ändå njutit av magen och bebisens vilda rörelser. Det står överallt att bebisarna brukar bli lugnare de sista veckorna för att det helt enkelt är så lite plats i magen. Men det gäller inte den här än så länge i alla fall!
 
Nu känner vi oss ganska klara med förberedelserna inför att bebisen kommer också. Vi har några småsaker kvar att köpa innan vi kan släppa det helt bara. Sedan tror jag att vi är rustade för det nya livet och så får vi fylla på med saker som vi inser att vi har behov av när bebisen väl är här. Jag längtar verkligen mer och mer för varje dag! Och i min mammagrupp har vi på Facebook ett dokument där allas beräknade förlossningar står uppskrivna. När jag fixade lite med det häromdagen insåg jag att det ju är jag som står på tur härnäst nu, då blev jag pirrig.
 
Anonym

Man är nog aldrig redo för en förlossning :) det smäller till när man minst anar, den ena förlossningen är den andra olik och underbar o smärtsam på samma gång :)

Svar: Nej, jag misstänker just det! Och det är kanske lika bra att bara ta det som det kommer också :)
Tove Larsson

alice

åh så spännande! Jag hoppas min tid kommer gå fortare nu, tycker tiden går lååångsamt och jag är bara i vecka 27!

Svar: Jag tycker att tiden har gått extremt snabbt efter vecka 30! Fast hela graviditeten har bara flugit förbi på sätt och vis. Men jag tror det kommer snabba på för dig också nu :)
Tove Larsson