En lista

I brist på annat tänkte jag att jag kan fylla i en lista som är kopplad till graviditeten och bebisen. Jag tycker själv att det är rätt kul att läsa sådant och dessutom kan det vara roligt att ha kvar till senare. Så här kommer den, och jag tänkte att jag kunde visa ett litet bildspel på den växande kaggen mellan vecka 15 och 28 (alltså förra veckan):
 
Vilken vecka är du i nu? Nu är jag i vecka 29, närmare bestämt vecka 28+2.
 
När fick du reda på att du var gravid? Det var en onsdag, den 11 juni. Funderade över det hela dagen men väntade tills Jonas kom hem innan vi köpte ett test.
 
Hur gammal var du då? 24.
 
Vilken vecka var du i då? Jag minns faktiskt inte exakt nu men i vecka 5 antar jag? Det är ju ungefär då man brukar få reda på att man väntar barn i alla fall!
 
Hur tog du det? Jag tror att jag kände ungefär alla känslor som finns på samma gång. Men mest av allt en stor och lite chockad lycka. Jonas var mycket lugnare än mig i alltihop och har nog varit det hela tiden.
 
Hur berättade ni för andra om nyheten? Vi tänkte först att vi måste få smälta det här ordentligt själva och att vi skulle vänta ett tag med att säga det till någon enda person. Men två dagar senare hade vi tydligen smält det tillräckligt för då fick vi ett ryck och ville berätta för våra familjer. Vi ringde Jonas föräldrar i Finland och berättade det, och till mina föräldrar (som ju bor inom ett lite rimligare avstånd) fixade jag ihop ett litet pussel som sa att de ska bli mormor och morfar. Vi var  nervösa hela kvällen innan vi till slut gjorde slag i saken. Så nervösa att jag inte kunde äta något och Jonas ramlade i trappan med fikabrickan... Samma kväll fick också min lillebror och hans pojkvän veta det, det var verkligen en lättnad att berätta och att alla blev så lyckliga! Sedan fick de närmaste vännerna veta det lite hur som helst, de vi kunde träffa väntade vi med att berätta för tills vi sågs öga mot öga och några fick veta via telefon så småningom. 
 
Hur mådde du i början av graviditeten? Först mådde jag bra, sedan blev jag yr och trött, sedan dök det där illamåendet upp och höll i sig till vecka 16 ungefär. Så jag mådde inget vidare i början. Började dessutom på nytt jobb ett par dagar efter att jag fått veta att jag var gravid, så det var mycket stress och nya intryck. Jag åt tabletter mot illamåendet för att klara av dagarna och de gjorde mig dåsig. Vet inte hur många gånger jag satt på jobbet nära att börja gråta av utmattning och att allt kändes hopplöst när jag mådde så kasst. Dagarna gick otroligt sakta när varje timme kändes som en evighet! Men samtidigt var jag ju glad i hela kroppen.
 
Har du halsbränna? Jag hade det i några veckor efter att illamåendet avtog men nu har jag varit väldigt förskonad från det i en massa veckor. 
 
Är du känslig? Ja, jag är nog känsligare än vanligt och har säkert varit det från start. Jag är känslig för hormoner i alla former och vissa drag i den här känsligheten kan jag känna igen från den tiden då jag åt p-piller. Men jag tycker inte att det är något som stör vardagen sådär jättemycket för det mesta.
 
När kände du rörelser från bebisen första gången? I vecka 14 minns jag att jag kände ett bubblande som jag inte kände igen från något annat, men när jag läste om det verkade det otroligt att känna något så tidigt. Så därför vågade jag inte riktigt tro att det var bebisen. Men det blev bara mer och mer tydligt från den dagen så jag tror faktiskt att det var det. Jag har ju moderkakan i bakvägg vilket gör att det faktiskt är möjligt att känna rörelser rätt tidigt! Det var hur som helst en häftig känsla, eller det tycker jag fortfarande att det är. Jag tröttnar aldrig.
 
Har du varit mycket orolig? Ja, en del. Men just själva missfallsoron fick jag undan tack vare att vi skaffade en doppler som gjorde att vi kunde lyssna på bebisens hjärta och rörelser när vi ville!
 
Sparkar bebisen mycket? Jag vet ju inte vad som är mycket och lite eftersom jag inte har någon vidare erfarenhet av någon annan bebis än vår egen hittills... Men jag tror inte att den sparkar mer än "normalt" och heller inte mindre. Den har just börjat skaffa sig egna rutiner och rörelsemönster, det är så mysigt att känna att den vaknar en liten stund efter att jag har vaknat och börjat röra på mig eller prata. Det känns som om vi gör allting tillsammans på så vis. Sedan är det ganska lugnt vissa tider på dygnet och mer aktivitet andra (t.ex. igår när vi satt i en biosalong i över två timmar, då var det full hålligång hela tiden!).
 
Har du fått bristningar? Nix, inte än. Såklart hoppas jag på att slippa! Men det är verkligen INTE hela världen att få bristningar med tanke på vad kroppen går igenom. Det återstår att se hur den hanterar de sista veckornas snabba tillväxt.
 
Hur mycket har du gått upp i vikt hittills? 5-6 kilo, men nu kommer det nog gå snabbare uppåt!
 
Har du några cravings? Nja! Egentligen har jag inte haft så mycket begär alls. I början gällde det ju att äta det jag kunde få ner helt enkelt och då snöade jag in på saker till frukost-lunch-middag (t.ex. naturell yoghurt med crunchy eller knäckebröd med ost och tomat). Såna idéer åt jag mig ju less på, på bara några dagar och vissa grejer har jag fortfarande svårt att tänka mig att äta som gjorde mig illamående då. Men just naturell yoghurt och en massa frukt är nog det jag har varit sugen på nästan hela tiden!
 
Vilka krämpor har varit värst? Såklart måendet i början har varit värst, det var fruktansvärt, men samtidigt har jag nästan glömt det nu. Annars är det nog problem med svanskotan när jag sitter mycket om dagarna. 
 
Hur vill du att din förlossning ska se ut? Jag har inte hunnit börja fundera så mycket över just min förlossning än. Så hittills kan jag nog bara säga att jag vill att alla tre ska må bra när det är klart och att jag ska få den smärtlindring jag känner att jag behöver.
 
Hur många ultraljud har du gjort? Två stycken, faktiskt båda i vecka 19. Första var rutinultraljudet och andra var på förlossningen när en läkare undersökte mig på grund av läskiga sammandragningar. Så på en och samma vecka fick vi se bebisen två gånger på skärmen!
 
Vet ni vad det blir för kön? Ja, vi fick veta det på rutinultraljudet! Och våra familjer och närmaste vänner har fått veta det men vi har inte tänkt skriva det på internet. Det känns som om vi lika gärna kan spara på det eftersom det kommer visa sig senare. Plus att det ju aldrig är hundra procent säkert!
 
Vad ska bebisen heta om det blir en pojke respektive flicka? Det får bli hemligt, det med! Vi ska bara berätta för våra familjer vad bebisen ska heta innan den kommer ut.
 
Vilka mellannamn ska hen ha? ...
 
När är bebisen beräknad att komma? 18 februari enligt rutinultraljudet, 14 februari enligt min cykel.
 
Hur gammal kommer du vara när bebisen kommer? Om den väntar tills beräknade datumet (eller senare) kommer jag hinna fylla 25 vilket jag gör den 15 februari. Spännande!
 
Känner du dig redo att bli förälder? Ja, mer och mer redo blir jag för varje vecka. Det blir mer verkligt och mer känslor dyker upp, och allt det gör mig mer redo!
 
Linda

Men jag tror jag vet vad det är för kön, har för mig att du sagt det till mig ;)?

Svar: Ja, några andra har också fått veta :) Men vi har bestämt att det inte är något vi vill skylta med på blogg, instagram osv, till en massa läsare som vi inte känner. Dels för att det har noll betydelse och dels för att det ju är roligare med en överraskning :)
Tove Larsson

Linda

Ja men precis :) Lite ska man hålla för sig själv :)

Svar: Ja, absolut!! :)
Tove Larsson

Amanda Jona [SPONTAN]

Åh så spännande!

Anonym

Ni får en tjej

Svar: Det återstår att se!
Tove Larsson