Årsresumé 2014

Jag hittade en lista som sammanfattar mitt år ganska bra, jag tänkte att ni kan få ta del av den såhär dagen innan det ska bli ett nytt år.
 
Gjorde du något 2014 som du aldrig gjort förut? Jag har gjort hela resan från att bli gravid till att vara där vi står just nu, alltså med bara några veckor kvar tills vi äntligen får träffa vårt barn. Det är såklart störst! Sedan har jag jobbat som reporter på en dagstidning och skrivit C-uppsats också förstås.
 
Genomgick du någon stor förändring? Ja, hela graviditeten är ju en enda stor förändring på sätt och vis. Dels är kroppen väldigt förändrad nu, där inne bor ju vår bebis och det är ofrånkomligt att förbli som förut. Och dels tror jag att jag har förändrats mycket i mig själv av graviditeten. Jag är säkrare och tryggare på ett sätt som jag faktiskt inte hade räknat med i förväg. Men jag tror att det inte bara handlar om graviditeten, utan att jag har hittat mig själv på ett nytt sätt. Det tror jag är mycket tack vare att jag började hålla på med hästar igen!
 
Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Ja! Både gamla vänner och nya vänner. Jag har fått flera nya i och med mammagruppen jag startade i början av hösten, det är väldigt mycket värt.
 
Vilket datum från år 2014 kommer du alltid att minnas? 11 juni 2014 är såklart det datum jag kommer att tänka på allra först, när vi stod där i vår lägenhet med testet framför oss och bara glodde på varandra, innan alla känslor kom ikapp. 23 september är också ett datum som har etsat sig fast i minnet, det var dagen då vi hade vårt rutinultraljud och som vi såg framemot så himla mycket! Det är alltså bara bebisrelaterade datum jag minns.
 
Dog någon som stod dig nära? Nej, tack och lov!
 
Vilka länder besökte du? I år har jag inte rest något alls faktiskt. Men sista dagarna av året spenderar jag ju faktiskt i Finland så en liten sväng hann jag med ändå till slut! Det har varit så mycket med plugg, jobb och såklart att vara gravid att jag ändå inte hade haft tid eller ro att resa mer än så.
 
Bästa köpet? Jag kan inte komma på några stora köp som jag eller vi har gjort i år. Det är förstås en hel del bebisgrejer men dem har vi ju inte hunnit testa än och vet därför inte om de är bra eller inte. Jag hoppas att alla våra köp är bra, såklart, för vi har verkligen satsat på att få bra saker till bra priser! Annars tycker jag faktiskt att mina åksjukepiller jag köpte under sommaren var väldigt bra köp, de gjorde att jag kunde fungera som människa, sköta mitt jobb och känna att livet var rätt okej, trots att jag mådde så illa.
 
Gjorde någonting dig riktigt glad? Att vi fick flytta till vårt hus gjorde mig väldigt glad! Jag var less på lägenheten och att bo i just det området, och det var en befrielse att få komma ut lite mer på landet till det mysiga lilla röda huset.
 
Saknar du något under år 2014 som du vill ha år 2015? Egentligen inte, nu ser vi bara framemot att få träffa bebisen om ett litet tag och starta vårt nya liv. 2014 blev verkligen så bra som det kunde bli tycker jag!
 
Vad önskar du att du gjort mer? Träffat mina vänner mer! Men det är inte så lätt när alla är utspridda över hela Sverige. Annars är jag faktiskt nöjd och kommer inte på något jag hade velat förbättra. Till och med träningen kom jag och Jonas igång med ordentligt precis innan jag blev gravid och det brukar ju annars vara något jag önskar att jag lagt mer tid på eftersom en välmående kropp = en nöjd Tove.
 
Vad önskar du att du gjort mindre? Stressat över saker! Har haft svårt att koppla bort stress, särskilt sedan jag blev gravid. Det har varit allt från pengastress till dåligt-samvete-stress för precis vad som helst. Och oftast har det ju varit hemskt onödiga saker att stressa upp sig över som ändå inte går att göra särskilt mycket åt.
 
Favoritprogram på TV? En massa skräp-TV som Bonde söker fru och sådana program, det fastnar vi alltid för här hemma. Men annars gillar jag Historieätarna och så har jag kollat en del på En unge i minuten inför det som komma skall, även om det har varit på datorn och inte TV:n.
 
Bästa boken du läste i år? Jag har de senaste åren mest läst kurslitteratur, i stort sett bara faktiskt. Men i år har jag ju försökt läsa in mig på föda barn-ämnet. Föda utan rädsla och Att föda har varit mina favoriter!
 
Största musikaliska upptäckten? Oj, det vet jag inte. Har blivit så dålig på att lyssna musik, och framför allt att upptäcka ny musik. Håller mig till mina gamla favoritspellistor helt enkelt...
 
Vad var din största framgång på jobbet 2014? Jag har ju bara jobbat under sommaren och då som multijournalist på Hudiksvalls Tidning. Mina största framgångar var några artiklar som uppmärksammades och som jag fick fin respons på. Och så personliga framgångar som att jag lärde mig väldigt mycket om journalistyrket, om mina styrkor och hur jag fungerar som reporter.
 
Största framgång på det privata planet? Som jag skrev där uppe känner jag att jag har en större ro och trygghet nu, i nästan allt. Och det är väldigt härligt att känna, något som jag nog har saknat tidigare!
 
Största misstaget? Hm, det vet jag faktiskt inte. Jag känner inte att jag har gjort några större misstag för i så fall skulle jag nog inte behöva fundera så mycket på vad det skulle kunna vara! Lika bra att inte fundera vidare alls över den frågan, kanske!
 
Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Absolut gladare. Mitt förra år var inget bra år, men när 2014 startade, kände jag att jag började komma på fötter igen. Då var det främst tack vare "min" häst, Kotra, som jag spenderade massor av tid med hela våren och sommaren. Sedan blev allting så självklart i och med plusset på stickan, flytt till hus och lättnaden över att påbörja sista terminen innan examen. Så jag är så, så nöjd med året.
 
Vad spenderade du mest pengar på? Jag har verkligen sparat mycket pengar i år, och även om det inte blir några väldiga summor med extrajobb utöver studiemedlet, gör det absolut skillnad. Nu har det känts viktigare än någonsin att spara, så egentligen det enda jag har lagt pengar på i år är barnprylar så som vagn, bilstol, kläder och sådant. Utöver mat och hyra då, vill säga.
 
Vad gjorde du på din födelsedag 2014? Jag tror att jag åt middag på en restaurang utanför stan tillsammans med Jonas, mamma och pappa. Vi hade nog en riktigt lugn och mysig kväll om jag inte minns fel!
 
Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Nej, jag kan verkligen inte komma på något. Visst har jag fysiskt mått ganska dåligt många gånger sedan i somras, men det hör ju liksom en graviditet till. Nu ser jag framemot ett ännu bättre år i min nya lilla familj.
 
Vad fick dig att må bra? Att vara i stallet och rida, att beta av kurs efter kurs i pluggandet, att ha det så gott med Jonas och att kunna umgås med min närmaste familj så mycket jag vill i stort sett.
 
De bästa nya människorna du träffade? Här får jag nog säga alla härliga tjejer i mammagruppen igen! De är toppen! 
 
Mest stolt över? Att jag fick B i betyg på min kandidatuppsats och att jag klarade av att jobba hela sommaren med en dags frånvaro trots att jag mådde så illa.
 
Högsta önskan just nu? Att vår bebis ska födas när graviditeten är fullgången och att den ska må bra, att förlossningen ska gå smidigt och att allt flyter på så bra som möjligt efter det.
 
Vad tänker du göra annorlunda nästa år? Det är egentligen inget annorlunda, men jag tänker försöka att lyssna på mig själv och landa i min nya roll som förälder utan att tänka för mycket på hur andra skulle tänka eller göra.